World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Media of Kyrgyzstan

Article Id: WHEBN0016595933
Reproduction Date:

Title: Media of Kyrgyzstan  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Telecommunications in Kyrgyzstan, Television in Kyrgyzstan, Media of Syria, Media of the United Arab Emirates, Media of Turkmenistan
Collection: Kyrgyzstani Media
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Media of Kyrgyzstan

In a Soviet tradition, newspapers are posted for everyone to read for free on Bishkek's Erkindik Blvd.

The media of Kyrgyzstan experience greater freedom compared to neighbouring countries in the region,[1] and the constitution guarantees freedom of the press and prohibits censorship.[2] However, the media are still restricted by the government.

Contents

  • Newspapers and magazines 1
  • Television and radio 2
  • Internet 3
  • See also 4
  • References 5
  • External links 6

Newspapers and magazines

In 2003, eight of Kyrgyzstan’s 25 to 30 newspapers and magazines were state-owned, and the state publishing house, Uchkun, was the major newspaper publisher in the country.[2]

Television and radio

Competition among media outlets is skewed by heavy government support of pro-government newspapers and broadcast outlets.[2] In the early 2000s, an increasing number of such outlets were controlled by individuals with ties to the government.[2] There is currently a mixture of 8 state owned and 20 private television networks in Kyrgyzstan, where the government restricts broadcasts and has in the past, imtimidated or shut down private networks such as NTS which aired opposition protests.[3] There are 23 FM radio stations and a total of 13 AM stations. The state-owned media is dominant, and moves to privatise it by the opposition were blocked by President Kurmanbek Bakiyev, given the political climate in the country.[3] However coverage is limited, especially in the south of the country. Most private networks are based in the capital, Bishkek. There were 187.6 television sets per 1,000 population in 2004; no statistics were available on radio use.[2]

Like television and radio, news media are restricted in what they can report and are rarely critical of the government. Journalists in the past have been harassed and intimidated who were both pro and anti-government, and protested when the President took the role of deputy director at the state run Kyrgyz National TV and Radio Broadcasting Corporation.[4] There is a mixture of state owned and private agencies, in Kyrgyz, Russian and English languages.[1] Libel is a punishable offence, though it is unevenly enforced.[3]

After the change of government in 2005, opposition views generally received more exposure in the media than before.[2] However, access to the mass media by opposition spokespersons remained limited.[2]

Internet

Although only 5 percent of the population (298,100 in 2006) regularly access the internet currently, it is lively, varied and open with blogs, forums and internet news sites for political discussion. However, it is yet to make a significant impact in the country.[3]

See also

References

  1. ^ a b BBC: Country profile: Kyrgyzstan
  2. ^ a b c d e f g Kyrgyzstan country profile. Library of Congress Federal Research Division (January 2007). This article incorporates text from this source, which is in the public domain.
  3. ^ a b c d Freedom House 2007 report
  4. ^ Reporters Without Borders 2008 report

 This article incorporates public domain material from websites or documents of the CIA World Factbook.

External links

  • (English) The Spektator (private)
  • Kyrgyz National TV and Radio Broadcasting Corporation (state-run TV and radio)
  • NTS (private)
  • stan.tv live watch online
  • Slovo Kyrgyzstana (state-run)
  • Vecherniy Bishkek (private)
  • (English) Times of Central Asia (private)
  • Obshchestvennyy Reyting (private)
  • Delo No (private)

News agencies

  • (English) 24.kg (private)
  • (English) Kabar (state-run)
  • (English) AKIpress (private)
  • (English) stan.tv
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.