World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

Hürriyet

Hürriyet
First issue, dated 1 May 1948.
Type Daily newspaper
Format Berliner (Broadsheet prior to 15 October 2012)
Owner(s) Doğan Media Group
Editor Enis Berberoğlu
Founded 1948
Political alignment Liberalism
Nationalism
Secularism[1]
Centre-Left
Language Turkish
Headquarters Güneşli, Bağcılar, Istanbul, Turkey
Circulation Decrease 384,807 (12-18 May 2014)[2]
Website www.hurriyet.com.tr

Hürriyet (Turkish pronunciation:  ( ), Liberty) is one of the major Turkish newspapers, founded in 1948, with a circulation of around 400,000 (third overall) in February 2014. Hürriyet has a mainstream, liberal, nationalist and secularist outlook.[1] Hürriyets editorial line may be considered middle-market, combining entertainment value with comprehensive news coverage and a strong cadre of columnists.

Hürriyet has regional offices in Istanbul, Ankara, Izmir, Adana, Antalya and Trabzon, as well as a news network comprising 52 offices and 600 reporters in Turkey and abroad, all affiliated with Doğan News Agency, which primarily serves newspapers and television channels that are under the management of Doğan Media Group (Doğan Yayın Holding). Hürriyet is printed in six cities in Turkey and in Frankfurt, Germany.[3] According to comScore, the paper's website is the third most visited news website in Europe.[4]

Contents

  • History 1
    • Tax fine controversy 1.1
  • Notable people 2
  • See also 3
  • References 4
  • External links 5

History

Hürriyet was founded by Sedat Simavi on 1 May 1948 with a staff of 48. Selling 50,000 in its first week,[5] Hürriyet was Simavi's 59th and last publication.

It is considered a high-circulation newspaper in Turkey.[6][7]

Tax fine controversy

In February 2009, the newspaper received a 826.2 million TL (US$523 million) fine for tax evasion by Doğan Group/Petrol Ofisi. Following this, the Istanbul Stock Exchange suspended Doğan Holding's shares,[8][9][10] and Fitch downgraded Hurriyet to 'BB-'.[11]

Executives at the Doğan Group expressed the opinion that the tax fine was politically motivated "intimidation", caused by Hürriyet's linking of Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan and his political party, AKP, to a charity scandal in Germany. In March 2009, Jose Manuel Barroso, president of the European Commission, expressed public concern about the fine, saying that it threatened "pluralism and freedom of the press."[12]

In September 2009, Doğan Group received another fine, for a record US$2.5 billion, related to alleged past tax irregularities.[12][13]

The September fine caused further expressions of public concern from the European Commission, as well as the

  • Hürriyet (Turkish)
  • Hürriyet (English)
  • Hürriyet USA
  • Hürriyet Corporate (English)
  • Hürriyet news (Turkish)

External links

  1. ^ a b Esra Özyürek, Nostalgia for the Modern: State Secularism and Everyday Politics in Turkey, 2006, p. 197, Duke University Press, 2006, ISBN 0822338955
  2. ^ http://www.medyatava.com/tiraj 12-18 February 2014
  3. ^ Throughout 60 years, Hürriyet from past to present. Hürriyet Kurumsal.
  4. ^ Nearly 50 Percent of Internet Users in Europe Visit Newspaper Sites, January 19, 2012
  5. ^ "HÜRRİYET'İN KİLOMETRE TAŞLARI". Hürriyet Kurumsal (in Turkish). 2005. Retrieved 2008-10-09. 
  6. ^ Finkel, Andrew (2007-08-16). "News fit to print?".  
  7. ^ Görmüş, Alper (2008-12-19). "Konu: Ergenekon haberciliği... Soru: Hürriyet bunu neden göze alıyor?".  
  8. ^ http://www.todayszaman.com/tz-web/detaylar.do?load=detay&link=167444
  9. ^ http://en.timeturk.com/finance-ministry-orders-bp-to-pay-tl-474-million-for-tax-evasion--16517-haberi.html
  10. ^ "Turkish index suspends Dogan group, Petrol Ofisi shares".  
  11. ^ [1] [2]
  12. ^ a b Dogan Hit by $2.5 Billion Tax Fine in Erdogan Feud, Seda Sezer and Ben Holland, Bloomberg, September 8, 2009
  13. ^ Turkey gov't hits media group Dogan with tax fine, Reuters, September 8, 2009
  14. ^ a b Turkish Premier Defends Media Tax Battle, Marc Champion, The Wall Street Journal, October 5, 2009
  15. ^ Feud Shaking Turkey Pits Erdogan Against Dogan Newspaper Baron, Ben Holland and Firat Kayakiran, Bloomberg, June 23, 2009

References

See also

Notable people

[14] for allegedly political reasons. In an interview, Erdoğan denied this charge, calling it "very ugly" and "disrespectful" to both himself and Putin.Yukos's use of tax-evasion charges to bankrupt oil company Vladimir Putin President Russian to compare the fines to then-[15] It also caused some critics and global investors[14]

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.